Fotografisk Center Arkiv Digitaliseringsprojekt 2021

Af Johannes Lund With

I foråret 2021 blev Fotografisk Centers arkiv fra stedets første femten år (1996-2010) digitaliseret. Det blev dels gjort af bevaringshensyn, så de kunsthistorisk relevante dokumenter overlever selv hvis det fysiske arkiv skulle blive ramt af en vandskade eller lignende. Desuden er det en anledning til, at alle de spændende ting har brugt det sidste årti eller mere i et arkivskab kan se dagens lys igen, nu hvor 25 års-jubilæet giver anledning til at se tilbage på Centrets historie.

Her er der udvalgt 20 highlights med de mest spændende billeder fra arkivet og konteksten omkring dem. Det er naturligvis ikke nok til at give et fyldestgørende billede af alle de ting der er blevet udstillet i de femten år, men det giver et indtryk af bredden og mangfoldigheden af Centrets mange projekter – et indtryk af, hvad der har forandret sig og hvad der har forblevet det samme.

I vore dage har Fotografisk Center fokus på nordisk fotografi, men det har, som eksemplerne her viser, ikke altid været tilfældet – der er billeder af såvel amerikanske som mexicanske, japanske, maliske og indiske fotografer at finde iblandt udstillingerne. Alligevel er der også meget, der peger frem imod Centret som det er i dag – f.eks. Ung Dansk Fotografi-udstillingsrækken, der startede helt tilbage i 1997.

Et andet interessant aspekt af Fotografisk Centers udvikling i denne periode er fokuset på de digitale mediers potentiale for fotografiet. I vore dage er digitalfotografi allemandseje, der er indbygget i vores smartphones – men tilbage ved årtusindeskiftet var der stadig fem år til Facebooks oprettelse og syv til den første iPhone, og digitalfotografiet var stadig ved at finde indpas i kulturen.

Det er altså ikke uden en vis pionérånd at Fotografisk Center i år 2000 opretter Det digitale Rum, et digitalt fotoværksted hvis oprettelse ledsagedes af nogle af de første større gruppeudstillinger i Danmark med fokus på det digitale fotografi. Denne interesse følges også op med udstillingen “Something Different” i 2004, der blev vist på LCD-skærme, og Marita Liulias “Tarot” fra samme år, der havde et online, interaktivt element.

Om det er analogt eller digitalt demonstrerer disse highlights hvordan Fotografisk Center har kunnet undersøge fotografimediet med en mangfoldighed af udtryk man ikke ser mange andre steder.

Det er derfor mit håb, at disse highlights vækker interesse i Centrets arkiv, da der i løbet af arbejdet med det har vist sig at være rigtig mange spændende ting, der kun kan hentydes til her.

God fornøjelse!

Highlights fra Fotografisk Centers arkiv

1996-2010

Hollywood Portrætter

1996: Billeder fra en af de første ferniseringer på Fotografisk Center, for udstillingen “Hollywood Portrætter 1920-1950”. Øverst til højre ses den daværende amerikanske ambassadør Edward E. Elsom, der holder åbningstalen først på aftenen d. 23 februar 1996. Elson var imponeret over fremmødet ved arrangementet og i det hele taget begejstret over oprettelsen af det nye udstillingssted.

Hamadou Bocoum

1996: Hamadou Bocoum (1930-1992) var portrætfotograf i Mopti, den næststørste by i Mali. Hans negativer endte efter hans død på i tre sække på loftet over hans atelier, hvor en del af dem desværre gik til i Malis stegende hede. I samarbejde med hans søn Ali fik den danske fotosamler Poul Erik Sokkelund og den svenske etnolog Tanya Elder imidlertid reddet en del af dem, som de tog med tilbage til Danmark. Her fik de dem fremkaldt, inden de vendte tilbage til Mopti. Billederne blev udstillet på Fotografisk Center i 1996, hvor der også blev udgivet en bog med Bocoums billeder.

Bag på billederne kan man læse at de skal “returneres straks efter udstillingen”. Det skete selvsagt ikke, men bedre sent end aldrig – så hvis du læser med, Poul Erik: undskyld, og kig endelig forbi Fotografisk Center så du kan få dine billeder 🙂

Peter Schärer, billeder fra Ghana

1999: Ophængning i Fotografisk Centers boghandel af den schweiziske  fotograf Peter Schärers billeder fra Ghana, taget midt i 1950’erne under Schärers rejser. Schärers tekst om billederne er inkluderet i pressemeddelelsen for udstillingen:

“Det første indtryk et sådan sted er, selvfølgelig, det fremmede. Med tiden kan man dog, på trods af de meget forskelligartede omgivelser og den meget anderledes sociale og kulturelle baggrund, opnå noge man kan kalde et universal humanistisk udtryk. Med fotografierne forsøger jeg at vise indtrykket af denne “fremmedhed”, som på selvsamme tid viser “familiære” træk”.

Ophængningen i Fotografisk Center er Schärers første (og muligvis eneste) udstilling som kunstfotograf.

Ung Dansk Fotografi ‘98

1997: Værker fra den første udstilling i serien af udstillinger “Ung Dansk Fotografi”, en udstillingsrække med fokus på unge talenter fra undergrunden, der med enkelte undtagelser er blevet afholdt årligt lige siden. I denne første udstilling udstillede Stine Barr Prebensen, Jacob Fuglsang Mikkelsen, Charlotte Claudia Haslund-Christensen (fotografiet til højre), Tine Hauch-Fausbøll og Rikke Løwenstein (til venstre) under temaet “Tilstedeværelse” – dette blev ikke forstået som et kuratorisk tema i den strikte forstand, men nærmere som en rød tråd der forbinder ellers forskelligartede udtryk. Fra kataloget fra udstillingen:

“Alligevel synes selve tilstedeværelsen at være et af de helt centrale temaer for de ellers så forskelligartede fotografer. For-, nu- og fremtid smelter sammen. Tilbage er denne vægtløse – men absolut energifyldte – tilstand, der samtidig fungerer som et mulighedernes grænseland. Et område, hvor der eksisterer en frihed, både hvad form og indhold angår.”

Gisèle Freund

2000: Portræt af fotografen Gisèle Freund, taget af den danske fotograf Tove Kurzweil. Freund blev født i 1908 i Berlin, hvor hun som ung studerede under Theodor Adorno og havde omgang med Walter Benjamin og det tyske intellektuelle miljø. I 1930’erne måtte hun som jøde imidlertid forlade Tyskland, hvorfor hun flyttede til Paris hvor hun færdiggjorde sin doktorgrad om fotografi i 1800-tallet. Samtidig var hun dog også her en del af det intellektuelle og kunstneriske miljø, hvor hun tog portrætter af berømte tænkere og kunstnere, fra Jean-Paul Satre og Simone De Beauvoir til James Joyce og Virginia Woolf. Foruden hendes mesterlige føling for portrætfotografiet er hun også blandt de tidlige pionerer inden for farvefotografiet i kunstnerisk sammenhæng.

Udstillingen var den første  i Danmark dedikeret til hendes arbejde og blev udformet delvist i samarbejde med Freund, der udtrykte interesse i projektet og måske endda i at besøge ferniseringen. Hendes helbred var imidlertid svingende, og hun gik bort ca. halvanden måned inden udstillingens åbning i en alder af 91 år.

Peter Aagaard: Det Store Polaroid Studio

2000: Polaroidbilleder med installationsviews fra udstillingen “Det Store Polaroid Show” med fotografen Peter Aagaard. Til udstillingen havde Aagaard anskaffet sig et gammelt Polaroid-kamera, der skød på 50 x 70-centimeters negativer, og tog en række portrætter af kendte danskere der udgjorde fotografi-materialet til udstillingen. Besøgende ved udstillingen kunne desuden, imod betaling, få taget et sådant portræt af dem selv – og givetvis få det med hjem under armen samme dag, grundet Polaroid-teknologiens øjeblikkelige ‘selv-fremkaldelse’.

Digital Room Show

2001: Omkring årtusindeskiftet blev Fotografisk Center bevilget en halv million kroner fra Kulturministeriets Udviklingsfond – den på tidspunktet største sum penge fonden nogensinde havde givet til fotokunsten – til et stort, ambitiøst fremstød om det digitale fotografi og dets potentialer inden for kunsten. I den forbindelse blev der bl.a. oprettet “Det digitale Rum”, hvortil Centerets Imacon-scanner, der stadig er til låns den dag i dag (link til hjemmeside), blev indkøbt. Desuden afholdtes Digital Room Show #1 og #2-udstillingerne, i hhv. 2001 og ‘02, hvor fokuset var på det digitale billede, fra digitalt fotografi og digitalt manipulerede fotografier til multimedier og video. Billedet her er et ark med værker fra det første Digital Room Show og et installations-billede af den ophængte udstilling.

David Wedgebury: My Generation

2001: Flere kender nok fotografen David Wedgeburys arbejde fra omslagene i vinylpladesamlingen end fra kunsthallernes vægge: han brød igennem i 1960’erne med sine portrætter af tidens fremtrædende musikere – The Beatles, The Who, The Rolling Stones m.fl. – og som husfotograf for pladeselskaber såsom Decca og Deram Records.

Hans arbejde blev dog udstillet på Fotografisk Center ml. den 6 juli og 16. august 2001 under titlen “My Generation” – en titel der både refererer til at de portrætterede musikere tilhører samme generation som Wedgebury selv (1960’erne) –  og til albummet af The Who af samme navn, hvis cover-art er iblandt Wedgeburys bedst kendte arbejde.

Skønhed

2001: “Alle Former for Skønhed rummer som alle tænkelige Fænomener noget bestandigt og noget forbigående, noget absolut og noget særegent. Den absolutte og evige Skønhed eksisterer ikke, eller den er rigtigere udtrykt kun en Abstraktion, vi finder paa Overfladen af forskellige Former for Skønhed. Det særegne i hver enkelt Form for Skønhed kommer af Lidenskaber, ejer vi ogsaa vor selvstændige Skønhed”

Med ovenstående citat starter daværende leder af Fotografisk Center, Lars Schwander, sin tekst om udstillingen ‘Skønhed’ (eller ‘The Beauty Show’), der kunne ses på Centret mellem d. 27. oktober og d. 25. november 2001. Det var en gruppeudstilling med ti både samtidige og historiske fotografer der på forskellige måder udforskede både klassiske og moderne ideer om skønhed.

New York – Før og efter

2002: I mindelse af terrorangrebet d. 11. september året forinden var der i september måned 2002 en udstilling om byen New York på Fotografisk Center. Fokuset var ikke så meget selve angrebet, men nærmere stemningen i byen før og efter den traumatiske begivenhed – og, selvsagt, hvordan denne stemning ændrer sig. Fotograferne var valgt for deres forhold til byen, hvor man prioriterede folk der enten havde boet i byen eller opholdt sig der længe i den forgangne periode.

Afbildet er fotografier af Jacob Fuglsang Mikkelsen, der indgik i en 100 fotografier stor installatorisk ophængning, der desværre ikke findes installationsbilleder af længere. Jacob Fuglsang Mikkelsen udstillede flere år forinden på den første “Ung Dansk Fotografi”-udstilling i slutningen af 1997. 

Retake of Amrita

2003: Udstillingen “Retake of Amrita” var en udstilling med den indiske fotograf Vivan Sunderam, der portrætterer den berømte indisk-ungarske maler Amrita Sher-Gil (1913-1941). Sher-Gil døde tragisk af sygdom i en ung alder, men nåede inden da at efterlade et stort oeuvre af malerier der placerede hende som en af den indiske avant-gardes store malere.

I “Retake of Amrita” tog Sunderam, der er i familie med Sher-Gil, fotografier fra hans bedstefars samling og brugte dem som udgangspunkt for et portræt af maleren, en form som pressematerialet for udstillingen kalder “surealle tableauer, med sammenblanding af forskellige tider” og “et unikt portræt, der fremstår klassisk og moderne”.

Per Folkver, Suk El Geemal

2003: Per Folkver (1954-2014) var en dansk raportagefotograf, der især kendes fra at være medstifter af fotogruppen Ragnarok og fra sin rolle som fotochef for Politiken. I anledning af hans 50-års fødselsdag afholdtes der i 2003 udstillingen “Suk El Geemal” (“Kamelmarked”). Fra pressematerialet fra udstillingen:

“Fyrre kilometer Nord-vest for Cairo, i Egypten, ligger Birqash. Her overrisles markerne af Nilens vand, og bag nogle høje mure ligger kamelmarkedet. Årligt handles her imellem 200.000-250.000 kameler. De kommer læssede på lastvogne fra Sudan, hvor de efter at have gået 40-45 dage bliver samlet op i Scalatiin. Nogle bliver først kørt til markedet i Daraw uden for Aswan. Her sælges de måske første gang for så at blive transporteret videre til markedet i Birqash. Andre kommer direkte fra Sudan, en køretur på o. 1200 kilometer. Nogle gange er ejermanden selv med for at se til, at handlen forløber godt, andre gange forestås det af en mellemmand, der får provision af salget. Køberne er slagtere, for alle dyr, der sælges på markedet, er beregnet på slagtning. Det er ikke sådan, at dyrene ankommer om morgenen og er solgt ved middagstid. Mange har dem i folde som de lejer sig ind i, og de sælges så, når den rigtige køber dukker op, eller kamelerne er fedet op, så de giver en højere pris. Priserne varierer imellem et par tusinde kroner og op til 14.000-18.000 for de største af dyrene..

P.S. – og for at tage brodden af enhver tvivl; det er slet ikke kameler, men dromedarer. Billederne er taget fra 5. til 10. januar 2003,”

Viggo Rivad

2004: Viggo Rivad (1922-2016) var en dansk fotograf der især kendes for sine reportager fra både europæiske lande og fjernere destinationer såsom Algeriet eller Mexico. Rivad havde tidligere udstillet på Fotografisk Center, i 1998, med billeder fra Etiopien og Kina. På denne udstilling er fokuset imidlertid tættere på hjemmet, med portrætter af toneangivende danske kunstnere. Afbildet er Robert Jacobsen i færd med at udføre et af sine malerier. Rivad modtog samme år Fogtdals Fotopris, der i disse tidlige år blev afholdt i samarbejde med Fotografisk Center.

Claus Carstensen – Cuts II

2004: Mange forbinder nok Claus Carstensens produktion med det maleriske, men på udstillingen “Cuts II” på Fotografisk Center var fokuset hans sideløbende fotografiske praksis der, for at låne en vending fra udstillingens pressemateriale, “tager afsæt i det reservoir eller den matrix som fotografiet udgør for Claus Carstensens samlede kunstneriske praksis”. Carstensen skriver om sit fotografiske arbejde i et interview foretaget ifbm. udstillingen:

“Når jeg, som du nævner, gennem årene er vendt tilbage til fotografiet, så skyldes det denne evne til at registrere tiden i billeder (som punktnedslag), som er gået hen og har fået en funktion som motiv- eller billedreservoir for de andre medier jeg også arbejder i. Fotografiet har som min ‘omverdensregistrant’ eller som journal f.eks. været en god modvægt til de mere abstrakte billeder. Det har som modpol til det abstrakte ofte været med til at åbne op for et tredje rum: på samme måde som jeg tit benytter mig af titler til at åbne op for dette tredje. Det er modstillinger, der river noget op og etablerer bipolariteter og tvetydigheder.”

Jens Honoré: Den sorte legende

2004: Ulykken der den 26. april 1986 ramte atomkraftværket ved Tjernobyl i Ukraine er blandt det 20. århundredes skelsættende begivenheder og er med rette at finde på mange historiepensummer. I dag kan man se historien genfortalt i HBOs serie “Chernobyl” fra 2019 eller besøge “zonen” omkring den nedsmeltede reaktor på turist-ture, hvor en guide kan fortælle de grusomme detaljer. Men det har kun været tilfældet i omkring et årti, zonen åbnede først for offentligheden i 2011. Tilbage omkring årtusindskiftet var der stadig meget af dette område der var lukket og mystisk for omverdenen, ikke mindst i Vesten.

Det er vigtig kontekst for Jens Honorés projekt “Den sorte legende”, en serie af fotografier taget ifbm. med besøg i “zonen” – et forsøg på dels at rette fokus på området og afmystificere de omkring 400 ældre ukrainere der kun år efter ulykken flyttede tilbage i området for at leve en isoleret, simpel eksistens.

Marita Liulia – Tarot

2004: Dagens hekse bruger teknologi! Sådan lyder overskriften for pressematerialet fra finske Marita Liulias udstilling “Tarot”. Liulia er en af multimedie-kunstens tidlige pionerer: hendes værk “Maire” fra 1994 er en af de tidligste eksempler på CD-baseret kunst. “Tarot”, værk-serien hun udstillede på Fotografisk Center, er som et multimediebaseret værk med en tilknyttet hjemmeside altså ikke fjernt fra hendes generelle oeuvre. Værket bestod af både interaktive elementer og traditionelle prints baseret på tarottens 78 kort, hvor fotograferede modeller blev bearbejdet digitalt til spillekorts-lignende collager.

Something Different

2004: Udstillingen “Something Different” er en del af Fotografisk Centers fokus på digitale multimedier i løbet af de tidlige 00’ere. På denne udstilling var det centrale greb – det, der så at sige var anderledes – at billederne blev vist på LCD-skærme, stillet til rådighed af JVC. Dette var en højmoderne form for fremvisning på dette tidspunkt og tillod fotograferne at blande billeder med film og andre multimedier og generelt fremvise flere billeder en vægpladsen ellers ville tillade. Afbildet er et uddrag fra Nicolai Howalts serie “Boxer”, der blev vist på udstillingen. Serien viser, med et meget nøgternt billedsprog, unge drenge fra en bokseklub før og efter en boksekamp.

Clement / Koenig: Berlin Exchange

2004: Udstillingen “Berlin Exchange” kom, som navnet antyder, i stand som et samarbejde mellem København og Berlin. Nærmere bestemt var der tale om et samarbejde mellem Fotografisk Center og den danske ambassade i Tyskland, hvor konceptet var at lade en Københavnsk fotograf fotografere Berlin og omvendt. Konkret blev det den danske fotograf Krass Clement og den tyske fotograf Wilmar Koenig der endte med at udføre projektet. I pressematerialet fra udstillingen kan man læse:

“Wilmar Koenig benytter sit storformatskamera til at skabe farverige tableauer af kendte som ukendte gadepartier i København. Detaljerede billeder, der gengiver stemninger fra den indre by til små gader i byens absolutte udkant. Wilmar Koenig formår at skabe et unikt billede af København. Nok er disse fotografier smukke, men de er det på en abrupt måde. Ikke forskønnede, ikke som glansbilleder, men billederne er alligevel indtagende. Krass Clement derimod bevæger sig med sit småbilledkamera efter storbyens sjæl. En cinema noir for fotografi. Et bekymrende, men også medrivende univers. Disse sættes sammen med ældre sort/hvide fra Krass Clements talrige besøg i Berlin”.

Pierre Winther – Stories

2005: Pierre Winther er bedst kendt for sit kommercielle arbejde, hvor han har skudt for alt fra Levi’s til Coca Cola. Han laver iscenesatte billeder inspireret af filmens univers. Der er en vis lighed med med Cindy Shermans ‘Untitled Film Stills’, en sammenligning der også bliver gjort i formidlingsmaterialet til hans udstilling ‘Stories’ på Fotografisk Center i 2005. ‘Stories’ viste billeder som Winther tog ved siden af, og i løbet af, hans større kommercielle projekter.  Fra pressemeddelelsen fra udstillingen:

“Pierre Winthers stil er ofte blevet kaldt filmisk. Han finder på ideer, skaber illusioner, ofte med meget store sceniske tableauer som involverer mange mennesker (og dyr). Det filmiske er ligefrem blevet et stiltræk, og bærer en historie uden historie. På samme måde som Cindy Sherman er Pierre Winthers fotografier som taget ud af en sammenhæng, der i virkeligheden slet ikke eksisterer.”

A Private History

2007: ‘A Private History’ var en gruppeudstilling med japanske fotografer der, som titlen antyder, centrerede sig rundt om den personlige fortælling og historie. Mikiko Hara, Masanori Ikeda, Kumi Oguro og Takano Ryudai havde hver især et fotografisk projekt repræsenteret der på den ene eller anden måde er intime og tæt på fotografen. Billedet er “Sad Tropical Fish” fra serien “Photo Study of a Holiday” af Masanori Ikeda. I formidlingsmateriale om Ikeda fundet i Fotografisk Centers arkiv skriver han om projektet:

“Because I was raised by my father who owned a photo studio, I think the memorial pictures are essential for the happy event of our life such as the entrance ceremony, graduation ceremony, coming-of-age ceremony, wedding and so on. In ‘The Photo Studio of a Weekday” we have to shoot in a conventional way but I’d like to create a new way of memorial pictures in “The Photo Studio of a Holiday” being apart from such kind of conventions. For that, I re-interpret the Japanese culture has the sense of humour by blending models, places and properties with my original and modern asense, and bringing strange gaps there”

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s